Umowa dla korektora
Zajmujesz się korektą tekstu? Przed przystąpieniem do realizacji usług ustalasz zasady współpracy z klientami? Jak określasz, na czym polega usługa korekty? Czy klient wie, jak przebiega proces i co weryfikujesz w przesłanym materiale? Być może zdarzyło Ci się po realizacji zadania otrzymać wiadomość od klienta, że zmienił treść dokumentu. I że chciałby, aby w ramach zapłaconego wynagrodzenia tekst został zweryfikowany raz jeszcze. Umowa dla korektora reguluje szereg kwestii, jasno określając warunki współpracy. W tym wpisie omawiam jej istotne aspekty.
Z tego wpisu dowiesz się między innymi:
- Dlaczego robiąc korektę tekstu, warto podpisać umowę.
- Na co zwrócić uwagę w zapisach umowy dotyczącej korekty.
- Z jakich powodów korekta umowy nie powinna być regulowana umową o dzieło.
- Jak w przypadku korekty rozumieć i definiować rezultat.
- Co powinna zawierać umowa dla korektora.
- Na co polecam zwrócić szczególną uwagę podczas podpisywania umowy na korektę.
- Jak ma się usługa korekty do braku działalności gospodarczej.
- Co charakteryzuje umowę dla korektora prowadzącego działalność gospodarczą.
Umowa dla korektora – dlaczego warto ją podpisać
Umowa dla korektora powinna jasno określać zasady współpracy oraz dokładny opis usługi korekty. Brak ustaleń rodzi wiele ryzyk. Możemy do nich zaliczyć między innymi:
- Brak świadomości klienta, na czym polega usługa korekty. Proces korekty nie obejmuje stworzenia tekstu na podstawie wytycznych, jest to weryfikacja pod względem poprawności o ustalone między stronami kryteria.
- Wymagania klienta nieadekwatne do umówionego wynagrodzenia. Najczęściej dotyczy to poprawiania tekstu wielokrotnie, bo zleceniodawcy zmienia się wizja końcowego kształtu materiału.
- Oczekiwanie przez klienta wykonania tekstu do ostatecznej publikacji bez jego zainteresowania. Zleceniodawca powinien wiedzieć, jaki ma wpływ na tekst i co zostanie mu dostarczone po wykonanej korekcie.
Umowę zawieramy po to, aby żadna ze stron nie miała wątpliwości dotyczących swoich obowiązków i uprawnień. Oprócz tego zawarta umowa to dowód w przypadku powstania sporu. Może mieć różne formy. Ale umowa zawarta pisemnie lub w formie dokumentowej jest mocniejszym dowodem niż umowa ustna. Rozpoznając sprawę, sąd będzie badał stosunek łączący korektora i klienta w oparciu o umowę, a nie same przepisy ujęte w ustawach. Istotne jest, iż w naszym ustawodawstwie funkcjonuje zasada swobody umów ujęta w art. 353(1) k.c.:
„Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego”.
Umowa dla korektora – na co zwrócić uwagę
Gdy sporządzamy umowę dotyczącą korekty tekstu, powinniśmy zwracać uwagę na to, czy:
- jej warunki odpowiadają usłudze korekty – inaczej zostanie zbudowana umowa o usługę korekty a inaczej o cały proces wydawniczy;
- zapisy umowy nie są sprzeczne z przepisami prawa;
- zapisy nie są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.
Korekta tekstu – dlaczego nie umowa o dzieło
Umowa dla korektora nie powinna być traktowana jako umowa o dzieło, ponieważ korektor nie tworzy dzieła! Efektem umowy o dzieło powinno być wykonanie określonego rezultatu. Tymczasem w przypadku usług świadczonych przez korektora mamy do czynienia ze starannym działaniem, jakie podejmuje korektor nad materiałem źródłowym otrzymanym od klienta.
Korektor w czasie świadczenia usług nie tworzy konkretnego dzieła, a pracuje na materiale, proponując odpowiednie modyfikacje. Zaś ostateczne zdanie należy do klienta.
Umowę o dzieło zdefiniowano w art. 627 k.c., jako zobowiązanie do wykonania oznaczonego dzieła za wynagrodzeniem. Starania przyjmującego zamówienie w umowie o dzieło mają doprowadzić w przyszłości do konkretnego, indywidualnie oznaczonego rezultatu, za wynagrodzeniem zależnym od wartości dzieła (art. 628 § 1, art. 629, art. 632 k.c.). Umowa o dzieło zakłada swobodę i samodzielność w wykonywaniu dzieła, a jednocześnie nietrwałość stosunku prawnego, gdyż wykonanie dzieła ma charakter jednorazowy i jest zamknięte terminem wykonania.
Zlecenie korekty a rezultat – co na to prawo?
Przyjmuje się przy tym, że rezultat, na który umawiają się strony, musi być z góry określony, mieć samoistny byt oraz być obiektywnie osiągalny i pewny. Wykonanie dzieła najczęściej przybiera postać wytworzenia rzeczy czy też dokonania zmian w rzeczy już istniejącej (naprawienie, przerobienie, uzupełnienie). Tego rodzaju postacie dzieła są rezultatami materialnymi umowy zawartej między stronami, weryfikowalnymi ze względu na istnienie wad (wyrok SN z 4.07.2013 r., II UK 402/12, LEX nr 1350308).
Natomiast zgodnie z art. 734 § 1 k.c. przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Umowę zlecenia zalicza się przy tym do zobowiązań tzw. starannego działania, a nie zobowiązań rezultatu.
Chociaż sama definicja zakłada dążenie do osiągnięcia określonego rezultatu – dokonania czynności prawnej, to w razie jego nieosiągnięcia, ale jednoczesnego dołożenia wszelkich starań w tym kierunku, przy zachowaniu należytej staranności, zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania (tak m.in. K. Kołakowski (w:) G. Bieniek (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, t. II, 2006, s. 387; podobnie: M. Nesterowicz (w:) J. Winiarz (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, t. II, 1989, s. 685). Innymi słowy: odpowiedzialność kontraktowa przyjmującego zlecenie powstanie wówczas, gdy przy wykonaniu zlecenia nie zachował wymaganej staranności, niezależnie od tego, czy oczekiwany przez dającego zlecenie rezultat nastąpił, czy nie (wyrok WSA w Warszawie z 11.07.2019 r., VI SA/Wa 617/19, LEX nr 3013544).
Korekta tekstu a orzecznictwo
Orzecznictwo wprost wskazuje, iż umowa o korektę nie jest umową o dzieło. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 21 lutego 2019 roku p sygn. II UK 589/17 (OSNP 2019, nr 11, poz. 134) wskazał:
„Umowa o korektę lub redakcję tekstu polegającą tylko na poprawianiu błędów interpunkcyjnych, ortograficznych, stylistycznych i merytorycznych bez prawa do ostatecznej decyzji o jakichkolwiek zmianach tekstu nie jest umową o dzieło (art. 627 k.c. w związku z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.). O ile dzieło nie musi być czymś nowatorskim i niewystępującym jeszcze na rynku, to jednak powinno posiadać charakterystyczne, wynikające z umowy cechy, umożliwiające zbadanie, czy zostało wykonane prawidłowo i zgodnie z indywidualnymi wymaganiami bądź upodobaniami zamawiającego”.
Również w podobnym tonie wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Białymstoku w wyroku z 4 lipca 2018 roku o sygn. III AUa 438/18 (dostęp: LEX nr 2571676):
„Nie każda ingerencja w tekst książki (dokonanie poprawek na etapie redakcji czy też korekty) oznacza automatycznie stworzenie indywidualnie oznaczonego dzieła w rozumieniu art. 627 k.c. Oczywiście nie można negować, iż wykonywanie czynności korektora czy redaktora jest pracą wymagającą odpowiednich kwalifikacji i umiejętności oraz zastosowania odpowiednich metod i narzędzi językowych. Niemniej jednak, po dokonaniu redakcji i korekty, to autor tekstu ostatecznie podejmuje decyzję, czy należy dokonać zmian i w jakim zakresie”.
Odróżnienie tych umów, czyli umowy o dzieło i umowy zlecenie lub o świadczenia usług, ma istotne znaczenie przy określaniu współpracy stron i ewentualnej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

Co powinna zawierać umowa dla korektora
W umowie dla korektora należy jasno wskazać:
- czym charakteryzuje się usługa korekty,
- na jakim materiale, przede wszystkim z wyszczególnieniem liczby znaków, korektor będzie pracować.
W kontrakcie powinny się również znaleźć informacje o:
- formie poprawionego materiału (w jakim formacie przesłany zostanie plik po korekcie),
- obowiązkach stron,
- procedurze dokonywania poprawek,
- zasadach wynagrodzenia,
- czasie trwania umowy,
- sposobach jej zakończenia.
Umowa dla korektora – praktyczne wskazówki
Objętość czy charakter tekstów przekazywanych do korekty mogą być bardzo różne. Praktyka podpowiada jednak, aby za każdym razem podpisywać stosowną umowę.
Sprawdź, czy Twoja umowa o korektę zawiera:
- Określenie materiału źródłowego oraz materiału końcowego.
- Dokładnie wskazany przedmiot umowy, tj. szczegółowe określenie, co dokładnie jest elementem korekty, w jakim języku ma zostać wykonana korekta, w jaki sposób i co dana korekta będzie zawierać
Wskazówka: zbadaj najpierw potrzeby klienta oraz wytłumacz mu główne założenia usługi, aby uniknąć nieporozumień na etapie negocjowania umowy. - Informację, w jaki sposób poprawki zostaną uwidocznione w tekście.
- Ustalenie, w jakim edytorze tekstu usługa będzie wykonywana.
Wskazówka: różne wersje jednego programu mogą inaczej przedstawiać tekst! - Obowiązki stron, ponieważ nie tylko korektor ma w zakresie umowy swoje zadania. Zleceniodawca powinien współpracować z korektorem, udostępnić odpowiednie materiały, aby usługa została zrealizowana maksymalnie dobrze.
- Procedurę wykonywania poprawek.
Wskazówka: dzięki wskazaniu liczby rundy poprawek korektor ma świadomość, ile razy może otrzymać uwagi do materiału w ramach ustalonego wynagrodzenia. Warto także ustalić, w jakim zakresie propozycja poprawek będzie stanowiła część materiału oraz czy będzie to procent zdań, wyrazów lub znaków. Takie rozwiązanie jest zabezpieczeniem, aby korektor nie weryfikował całkiem nowego tekstu. - Klarowne wskazanie wynagrodzenia i zasad jego płatności.
- Wskazanie, kto ponosi ewentualne koszty administracyjne wykonywanej usługi.
- Czas trwania umowy i wykonania usługi.
- Określenie sposobów rozwiązania umowy.
- Zasady wypłaty wynagrodzenia w sytuacji rozwiązania umowy.
- Zgodę na udostępnieniu informacji o współpracy między stronami.
- Wskazanie sądu właściwego do rozstrzygnięcia ewentualnego sporu.
Umowa dla korektora bez działalności gospodarczej
Nie musisz od razu zakładać działalności gospodarczej, aby świadczyć usługi korekty. Możesz zacząć to robić i sprawdzić, czy ten pomysł na biznes jest dla Ciebie. Pamiętaj natomiast, aby właściwie określić zasady otrzymywania wynagrodzenia z uwzględnieniem nieprowadzenia przez Ciebie działalności gospodarczej oraz jasno określić strony umowy.
Nawet bez założonej działalności gospodarczej przekazanie klientowi profesjonalnej umowy do podpisu podkreśli Twój profesjonalizm i zaangażowanie.
Jakie masz możliwości? Możesz prowadzić działalność nieewidencjonowaną (lub potocznie nazywaną nierejestrową). Podstawę do takiej aktywności wyznacza art. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.):
„Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej”.
Istotne jest tutaj kryterium wynagrodzenia, bowiem jeżeli przychód należny z działalności nierejestrowanej, przekroczył w danym miesiącu wysokość 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, to działalność ta staje się działalnością gospodarczą, począwszy od dnia, w którym nastąpiło przekroczenie wysokości tej kwoty.
Przed rozpoczęciem prowadzenia działalności nierejestrowej możesz skontaktować się z prawnikiem oraz księgową. Przygotują Cię do funkcjonowania na rynku, wskażą ewentualne ryzyka biznesowe. Ma to istotne znaczenie, bowiem przy umowach zlecenia (a taka będzie umowa o korektę), podlegasz ubezpieczeniom jako zleceniobiorca. Jednakże taka sytuacja ma wiele wyjątków, dlatego dla swojego bezpieczeństwa skonsultuj swoje zamiary z fachowcami.
Sprawdź w sklepie Dimotely wzór umowy dla korektora bez działalności gospodarczej. Kliknij w obrazek, aby przenieść się na kartę produktu:

Umowa dla korektora prowadzącego działalność gospodarczą
Osoba prowadząca działalność gospodarczą jest uważana na profesjonalny podmiot w obrocie gospodarczym. Dlatego również dokumenty, którymi się posługuje powinny takie być. Wysyłając do klienta swoją umowę, pokazujesz, że dbasz o wzajemne relacje biznesowe i traktujesz swoich klientów poważnie.
Działalność gospodarcza to działalność:
- zorganizowana,
- mająca charakter zarobkowy,
- prowadzona w sposób ciągły,
- prowadzona we własnym imieniu.
W razie sporu z innym przedsiębiorcą taka sprawa będzie rozpoznawana jako sprawa gospodarcza. W takim postępowaniu zasadą jest powołanie wszystkich twierdzeń i dowodów już w pozwie lub odpowiedzi na pozew (art. 458(5) ustawy z 17 listopada 1964 roku Kodeks postepowania cywilnego – t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1550 z późn. zm.), a dowód z zeznań świadków sąd może dopuścić jedynie wtedy, gdy po wyczerpaniu innych środków dowodowych lub ich braku pozostały niewyjaśnione fakty istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (art. 458(10) kpc).
Sprawdź w sklepie Dimotely wzór umowy dla korektora prowadzącego działalność gospodarczą. Kliknij w obrazek, aby przenieść się na kartę produktu:

Wzór umowy dla korektora od Dimotely
Na Dimotely znajdziesz wzory umów dla korektora uwzględniające główne i najczęstsze zasady współpracy przy tego typu usługach.
Sprawdź wzory dokumentów, których możesz potrzebować:
- Umowa dla korektora (bez działalności gospodarczej),
- Umowa dla korektora z działalnością gospodarczą.
Umowy zostały zaopatrzone w klauzule alternatywne, aby osoby zajmujące się korektami mogły maksymalnie dostosować zapisy do siebie i swoich potrzeb.
Aby być na bieżąco z aktualną sytuacją prawną, obserwuj mnie na Instagramie oraz zapisz się do newslettera.