Grafika do wpisu blogowego z napisem Rozmowa z Magdaleną Pawłowską

Moje pierwsze spotkanie z prawnikiem w biznesie. Rozmowa z Magdaleną Pawłowską

Lubisz opowieści wprost z życia? Spodoba Ci się z pewnością moja rozmowa z Magdaleną Pawłowską o jej prawnych początkach w biznesie. Magda na co dzień pokazuje ekspertom, jak zbudować dochodowy biznes online. Jest autorką bestsellerowej książki „Jedna kampania do wolności” oraz podcastu „Marketing MasterClass”.

Pierwsze spotkanie z prawnikiem – czytaj lub oglądaj

Poniższy tekst to zapis nagrania. Moja rozmowa z Magdaleną Pawłowską jest dostępna również na moim kanele YouTube. Bezpośredni link znajdziesz u dołu strony.

Z tej rozmowy dowiesz się od Magdy między innymi:

  • Czego nauczyła się od swojego pierwszego klienta.
  • Z jakimi wyzwaniami prawnymi mierzy się w swojej codziennej pracy.
  • Czy jej zdaniem z czasem można „odpuścić” kwestie prawne, polegając na swojej wiedzy i doświadczeniu.

Prawo w biznesie Magdaleny Pawłowskiej

Magda, kiedy po raz pierwszy w biznesie uznałaś, że to jest ten czas, aby skorzystać ze wsparcia prawnika? Pamiętasz ten moment?

Tak, niestety bardzo dobrze pamiętam ten moment (śmiech). Dlatego, że to było wówczas, gdy jeden z klientów mnie wyrolował, ponieważ nie miałam umowy. A może inaczej: miałam umowę, którą sama sobie skleciłam. Bo przecież jestem po dwóch kierunkach studiów, potrafię czytać i potrafię stworzyć materiały.

Więc napisałam sobie umowę, którą złożyłam stąd i stamtąd, i okazało się, że były w niej luki. Bo ja nie studiowałam prawa, tylko filozofię i psychologię. Wtedy postanowiłam, że już się nie dam wyrolować i że nie będę scroogować na tym, co jest naprawdę ważne. Wtedy uznałam element prawny za jeden z fundamentów mojego dochodowego, szczęśliwego, bezstresowego biznesu online. Od tamtego czasu zawsze współpracuję z adwokatem.

Czyli ten klient naprawdę dużo Cię nauczył!

Często jest tak, że te najdroższe lekcje, odbyte przez doświadczenie, uczą nas najbardziej. Ja jestem pilną studentką, nauczyłam się i teraz już pamiętam.

Fajnie, że opowiedziałaś o takim wyzwaniu. A było na Twojej drodze coś jeszcze, co uczuliło Cię, aby zwracać uwagę na te kwestie prawne? Czy tylko ta jedna sytuacja była taką lekcją life-time?

Polacy są niezwykle kreatywni! (śmiech)Trzeba mieć naprawdę dobrego prawnika, który pomyśli za nas, w dodatku trzy kroki do przodu, a oprócz tego za naszego klienta – z uwzględnieniem, gdzie on mógłby chcieć coś ewentualnie ugrać. Szczególnie, kiedy robię nowe rzeczy, jestem uważna.

Gdy pracuję nad produktami cyfrowymi – regulamin mam ogarnięty. Ale jeśli decyduję się pójść w nowym kierunku i zrobić szkolenie stacjonarne, konferencję, zastanawiam się, co muszę wziąć pod uwagę w umowie z kimś, kto wynajmuje mi salę konferencyjną, co w regulaminie dla osób uczestniczących. Co zrobię, jeśli na tydzień przed wydarzeniem sto osób powie, że chce zwrócić bilety? Co, jeśli nie będę miała odpowiednich zapisów w regulaminie?

Trzeba współpracować z kimś, kto zna się na kwestiach prawnych. Natomiast jako przedsiębiorca ja również cały czas myślę o tym, jak zabezpieczyć siebie i swój biznes, ale i tę perspektywę klienta. Bo klient też jest stroną, też jest ważny i wszystko musi w tym układzie grać.

Najważniejsza lekcja

Poruszyłaś dwie ważne sprawy. Po pierwsze checklisty – aby umieścić na nich też kwestie prawne. Ale super, że powiedziałaś, że cały czas masz taki alert. Często przedsiębiorcy uzupełniają dokumenty prawne na początku swojej działalności i na tym kończą. I dopiero gdy pojawiają się te lekcje wynikające z błędów, przypominają sobie o tym. Tymczasem ze sprawami prawnymi jest tak, jak na przykład z marketingiem. Musimy nad tym pracować, bo nasze sprawy ewoluują. A jak myślisz, czy na pomoc prawną mogą sobie pozwolić tylko wybrani, tacy, którzy osiągnęli już w biznesie określony poziom?

To akurat jest lekcja, którą otrzymałam od mojego pierwszego klienta z agencji marketingowej. Bo zanim zajęłam się tym, co robię teraz, miałam swoją agencję. I mój pierwszy klient, powiedział mi:

„Nie stać mnie, żeby tego nie mieć”.

My czasami myślimy, że nie stać nas, żeby coś kupić, żeby zainwestować w konsultacje, na przykład prawne. Ale jakiekolwiek konsekwencje nieposiadania zaopiekowanych różnych kwestii, mogą być większe, bardziej kosztowne.

Rozwój biznesu a kwestie prawne

Masz już zaawansowany biznes, organizujesz duże konferencje, sprzedajesz produkty cyfrowe. Jak w tym kontekście oceniasz swój rozwój i ewolucję swojej wiedzy – także w zakresie prawa?

Na początku uważałam, że potrafię pisać i będę prawnikiem we własnym biznesie. Wielu z nas tak zaczyna. Zakładamy różne czapki. Na początku jesteśmy swoją księgową, adwokatem, marketerem. Może to jest ok na takim zalążkowym etapie. Ale później chcemy delegować te tematy właściwym osobom. Moim zdaniem obsługa prawna i księgowa od razu powinny być oddelegowane ekspertom. Jeśli nie jest to mój zawód wyuczony, to to są tematy do natychmiastowego oddelegowania.

Miałam kilka ważnych lekcji i moja wiedza na tematy prawne jest większa niż była. Czytam umowy, konsultuję się z prawnikami, rozmawiam choćby z Tobą, od Ciebie czerpię wiedzę. Więc oczywiście, że jestem mądrzejsza. Ale mam w sobie pokorę i dzięki temu wiem, że nie pokuszę się, żeby sama napisać swój regulamin.

Delegowanie zadań prawnych bez wchodzenia w szczegóły to też częsta sytuacja. A przecież zapisy w umowie muszą być odpowiedzią na potrzeby biznesowe. W zależności od celów, prawnik może być konsultantem, na przykład w kwestiach związanych z rozliczeniami. I z Twojej wypowiedzi wynika, że Ty jesteś w tych sprawach, nie tylko delegujesz zadania.

Tak, ja to wszystko czytam! Nawet, gdy dostanę dokument z kancelarii, zawsze to czytam. Na przykład umowy z prelegentami występującymi na konferencji – zawsze czytam je zanim roześlemy je do konkretnych osób. Oczywiście przekazałam, o co mi chodzi, ale mogło dojść do nieporozumienia. To mój biznes i biorę tą odpowiedzialność na siebie. Muszę być zorientowana i wskazuję albo dopytuję. Chcę wiedzieć, co tak naprawdę podpisuję.

Czytam i dopytuję – wspaniałe podsumowanie! Dzięki za podzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

Ja też Ci dziękuję, że edukujesz nas, przedsiębiorców w tak ważnej sprawie. Dzięki Twojej pracy wiele osób będzie mogło uniknąć kosztownych lekcji prawnych.

Dzięki, Magda!

Obejrzyj rozmowę z Magdaleną Pawłowską na YouTube

To pierwsza z planowanego cyklu rozmów o aspektach prawnych w biznesie. Jeśli chcesz się podzielić swoimi wrażeniami lub masz do mnie pytania, skomentuj nagranie na YouTube lub napisz do mnie maila.

Interesują Cię tematy związane ze sprzedażą, monetyzowaniem wiedzy? Zapraszam serdecznie do subskrybowania moich kanałów na YouTube i Instagramie oraz oczywiście do czytania tematycznych treści na blogu.

Zajrzyj też do sklepu Dimotely i sprawdź ofertę wzorów dokumentów dla Twojego biznesu!