Dyrektywa DAC7 – obowiązki, raportowanie, wyłączenia
DAC7 to skrót odnoszący się do Dyrektywy Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r., która zastępuje dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania.
Dyrektywa dotyczy współpracy administracyjnej między państwami członkowskimi w zakresie wymiany informacji podatkowych i przeciwdziałania oszustwom podatkowym, w szczególności w kontekście gospodarki cyfrowej. Polska ustawa implementująca weszła w życie 1 lipca 2024 r. [1]
Przygotowałam przekrojowy artykuł, z którego dowiesz się między innymi:
- Czego dotyczy dyrektywa DAC7.
- Jakie są kluczowe cele dyrektywy i polskiej ustawy.
- Kogo obowiązują nowe przepisy.
- Które podmioty uznawane są za platformy – i jakie w związku z tym mają obowiązki.
- Co warto wiedzieć o raportowaniu.
- Kogo nie obowiązuje DAC7.
- Co zmienia DAC7 dla poszczególnych grup twórców internetowych i biznesów online.
- Jakie dane muszą być raportowane i jak będzie odbywał się ten proces.
- Kto sprawuje nadzór nad realizacją przepisów DAC7.
- Jakie kary są przewidziane za naruszenie przepisów.
Jakie są główne założenia dyrektywy DAC7
Implementacja dyrektywy w polskim prawie to nowelizacja ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami [1]. Celem nowych przepisów jest między innymi zwiększenie dostępności danych dotyczących dochodów uzyskanych przez podatników za pośrednictwem platform cyfrowych.
Dyrektywa DAC7 nakłada nowe obowiązki sprawozdawcze na:
- operatorów platform cyfrowych, którzy oferują za pośrednictwem swoich platform towary i usługi,
- firmy, które korzystają z tych platform do sprzedaży, wynajmu lub świadczenia usług.
Raportowanie będzie polegało na przekazywaniu Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej zbiorczej informacji na temat sprzedawcy lub sprzedawców, którzy zawarli transakcje za pośrednictwem platformy. Przekazanie informacji będzie odbywało się elektronicznie na podstawie wzoru dokumentu zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej.
Prawodawca wprost wskazuje na to, że operatorzy platform będą zobowiązani do przestrzegania określonych procedur. Szczególną uwagę zwraca na zachowanie należytej staranności, w tym między innymi: sprawdzanie statusu sprzedawców, ich rezydencji oraz wiarygodności uzyskanych informacji.
Kluczowe cele i przepisy DAC7
Czemu ma służyć raportowanie? Wdrożenie przepisów dyrektywy ma na celu:
- Wymianę informacji pomiędzy organami podatkowymi państw członkowskich UE. Przełoży się to na łatwiejsze identyfikowanie przypadków nieuczciwego unikania opodatkowania. Na przykład w przypadkach, gdy dochody uzyskane z działalności gospodarczej na platformach cyfrowych nie są odpowiednio opodatkowane.
- Działania anty-omijające. DAC 7 wprowadza także przepisy mające na celu eliminowanie możliwości stosowania tzw. „strategii omijania” regulacji podatkowych, w tym tzw. „sztucznych” struktur.
Kogo obowiązuje DAC7
O jakich podmiotach konkretnie mówimy w kontekście tych przepisów? Są to platformy internetowe, które pośredniczą w transakcjach pomiędzy użytkownikami, na przykład:
- platformy handlowe (takie jak Allegro, Amazon, eBay, Etsy),
- platformy wynajmu (Airbnb, Booking.com),
- platformy usługowe (Uber),
- platformy pracy zdalnej (np. korepetycje online).
Obowiązek raportowania obejmie operatorów platform, którzy udostępniają je sprzedawcom, umożliwiając tym samym:
- sprzedaż towarów,
- świadczenie usług osobiście,
- udostępnianie środków transportu lub
- udostępnienie nieruchomości, udziałów w nieruchomościach lub ich części.
Wyjątki, również w ramach wymienionych typów platform, omawiam poniżej.
Jaka jest definicja platformy w świetle nowych przepisów
Platforma to wedle DAC7 oprogramowanie, w tym strona internetowa lub jej część, oraz aplikacje (w tym aplikacje mobilne), które umożliwiają transakcje sprzedaży między sprzedawcami a użytkownikami.
Platformą nie jest natomiast oprogramowanie, które – nie ingerując w wykonywanie stosownej czynności – umożliwia wyłącznie:
- przetwarzanie płatności w odniesieniu do stosownej czynności,
- wystawianie przez użytkowników ofert lub reklamowanie przez nich stosownej czynności,
- przekierowywanie lub przenoszenie użytkowników na platformę.
Operatorem platformy w rozumieniu ustawy nie będzie podmiot, który dokonuje z wykorzystaniem platformy transakcji wyłącznie we własnym imieniu i na własną rzecz.
Obowiązki platform – jakie dane raportować
Dyrektywa wskazuje próg ilościowy i finansowy: 30 transakcji i 2000 euro. Co potem? Jeżeli użytkownik platformy cyfrowej przekroczy te progi, operator platformy musi zgłosić do organów podatkowych następujące informacje:
- Dane identyfikacyjne użytkownika, jak imię, nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej, numer konta bankowego,
- Informacje o transakcjach: liczba transakcji, łączna wartość transakcji, rodzaj sprzedawanych towarów/usług, dane dotyczące płatności,
- Dochody uzyskane przez użytkownika: szczegóły dotyczące przychodu, który użytkownik uzyskał na platformie (np. dochody ze sprzedaży towarów, wynajmu, świadczenia usług),
- Okres raportowania: obowiązuje raportowane coroczne, zazwyczaj do końca stycznia roku następującego po roku, w którym miały miejsce transakcje.
Co warto wiedzieć o raportowaniu
Raportowanie obejmie dane o użytkownikach platform za okres od 2023 r. A więc także za okres sprzed wejścia w życie ustawy implementującej dyrektywę DAC-7.
Obowiązki sprawozdawcze dotyczą nie tylko na operatorów platform z UE, ale również na podmioty, które nie posiada w żadnym państwie członkowskim siedziby ani stałego zakładu.
Raportowanie obejmie również podmioty, które w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2024 r. spełniały warunki uznania ich za raportującego operatora platformy.
W związku z powyższym podmioty spełniające te przesłanki, powinny dokonać:
- procedur należytej staranności wobec sprzedawców, którzy w tym okresie byli zarejestrowani na platformie – do 31 grudnia 2024 r.
- procedur sprawozdawczych – do 31 stycznia 2025 r.
Kogo nie dotyczy DAC7 – wyłączenia
Z obowiązków sprawozdawczych wyłącza się osoby, którym operator umożliwił w okresie sprawozdawczym mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, a łączne wynagrodzenie wypłacone lub uznane w tym okresie nie przekroczyło 2000 euro.
Wyjątkiem są również czynności wykonywane przez sprzedawcę będącego pracownikiem operatora platformy lub podmiotu powiązanego operatora platformy.
Podmioty wyłączone z obowiązków sprawozdawczych mają jednak inny obowiązek. Muszą złożyć do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oświadczenie. W tym dokumencie potwierdzą, że ich model biznesowy nie obejmuje sprzedawców podlegających raportowaniu. Takie zgłoszenie muszą dostarczyć do końca miesiąca następującego po zakończeniu danego roku sprawozdawczego.
Obowiązki sprawozdawcze nie będą dotyczyć określonej w ustawie kategorii podmiotów wyłączonych z zakresu raportowania:
- podmioty rządowe,
- podmioty notowane na giełdzie,
- podmioty, które zawarły ponad 2000 stosownych czynności dotyczących udostępnienia nieruchomości w odniesieniu do grupy obiektów w okresie sprawozdawczym (tzw. podmioty prowadzące profesjonalną działalność hotelarską) oraz
- podmioty sprzedające rzeczy okazjonalnie (głównie używane) w trakcie okresu sprawozdawczego (mniej niż 30 transakcji za kwotę do 2000 euro).
Twórcy internetowi a DAC7
W przestrzeni internetu działają różne grupy i prowadzą aktywności o różnym charakterze Zidentyfikujmy zatem kilka z nich.
Sprzedawcy internetowi
Prowadzą działalność handlową na platformach e-commerce (np. sprzedający na Amazon, eBay czy Etsy). Sprzedawcy ci oferują towary lub produkty cyfrowe (np. książki, ubrania, elektronika). Mogą być w związku z tym zobowiązani do raportowania swoich dochodów w ramach DAC 7, jeśli ich działalność przekroczy określony próg transakcji lub dochodów.
Twórcy treści i influencerzy
Zarabiają na tworzeniu treści online. To osoby takie jak blogerzy, vlogerzy, influencerzy, którzy np. prowadzą kanały na YouTube, Instagramie czy TikToku, a także ci, którzy zarabiają na sponsorowanych postach, współpracach z markami lub sprzedaży produktów powiązanych z ich działalnością twórczą (np. merchandise, kursy online).
Jeżeli twórcy ci korzystają z platform pośredniczących, może to dla nich oznaczać obowiązek zgłaszania swoich dochodów. Zwłaszcza jeśli ich dochody lub liczba transakcji przekraczają ustalone progi.
Twórcy i sprzedawcy produktów cyfrowych
Sprzedają produkty cyfrowe, takie jak e-booki, oprogramowanie, muzykę, zdjęcia stockowe czy kursy online na platformach takich jak Gumroad, Etsy czy Udemy.
Usługodawcy na platformach freelancerowych
Oferują usługi takie jak projektowanie graficzne, pisanie, programowanie, korepetycje, tłumaczenia itp. na platformach typu Upwork, Fiverr czy Freelancer.com.
Działalność taką traktuje się jako działalność gospodarczą. A platformy pośredniczące muszą raportować dane o takich użytkownikach, którzy osiągną określony próg dochodów lub transakcji.
Osoby oferujące wynajem nieruchomości
Wynajmują swoje mieszkania lub pokoje na platformach takich jak Airbnb, Booking.com. Jeśli wynajem przekroczy określony próg (np. liczba wynajmowanych dni lub wartość transakcji), dane o wynajmujących trzeba raportować do administracji podatkowej.
Raportowanie – kilka praktycznych informacji
Zebrane dane będą raportowane elektronicznie. W Polsce administratorem danych będzie Ministerstwo Finansów, które zapewni wymianę informacji z administracjami podatkowymi innych państw członkowskich UE.
Liczba transakcji oraz łączna kwota są liczone osobno w każdym okresie sprawozdawczym (rok kalendarzowy). Uwzględniane są też te transakcje, które nie zostały opłacone przez kupującego. Jednak w raporcie nieopłacane transakcje już się nie znajdują, są potrzebne tylko do wyliczania limitów jako całość.
Jeśli w okresie sprawozdawczym dany podmiot zrealizuje 30 lub więcej transakcji jego łączna wartość przychodów ze sprzedaży przekroczy równowartość 2000 euro, dostanie on na platformie objętej obowiązkiem raportowania do organów podatkowych. Raport przekazywany jest po zakończeniu okresu sprawozdawczego.
Dyrektywa DAC7 nakłada na operatorów platform online obowiązek składania corocznych sprawozdań. Dane zebrane zgodnie z dyrektywą DAC7 będą przekazywane polskim organom podatkowym do 31 stycznia tego roku, który następuje po danym roku sprawozdawczym. Przykładowo, 31 stycznia 2025 będziemy zgłaszać dane za rok sprawozdawczy 2024.
Obowiązki sprawozdawcze będą obejmowały wyłącznie aktywnych sprzedawców, tj. sprzedawców, którzy w danym okresie sprawozdawczym (danym roku kalendarzowym) dokonują stosownych czynności (np. transakcji sprzedaży towarów), albo którym przysługuje wynagrodzenie w związku z wykonywaniem stosownych czynności w okresie sprawozdawczym.
Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z DAC7
Jak wspomniałam, w Polsce administratorem danych będzie Ministerstwo Finansów. To właśnie ten resort zapewni wymianę informacji z administracjami podatkowymi innych państw członkowskich UE.
Natomiast Szef Krajowej Administracji Skarbowej będzie uprawniony do przeprowadzenia kontroli wykonywania przez raportującego operatora platformy obowiązków w zakresie stosowania procedur należytej staranności oraz obowiązków sprawozdawczych.
Kary za naruszenie przepisów DAC7
Karze pieniężnej do wysokości 1 miliona zł podlegać będą między innymi:
- niedopełnienia procedur,
- nieprzekazanie raportu do Szefa KAS w terminie,
- nieusunięcie w terminie nieprawidłowości,
- niezarejestrowanie się w wybranym państwie członkowskim.
Dyrektywa DAC7 – jak się przygotować
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć podstawowe zagadnienia dotyczące implementacji dyrektywy DAC7 w polskim prawie. Jeśli prowadzisz biznes online lub aktywnie działasz w internecie jako twórczyni lub twórca, miej rękę na pulsie i sprawdzaj, czy nowe przepisy dotyczą także Ciebie!
Masz wątpliwości? Szukasz wsparcia prawnego dla swojej firmy w zakresie DAC7 lub innych przepisów? Zachęcam do kontaktu! Napisz do mnie na kontakt@krzywicka.pl lub wykup w sklepie Dimotely konsultację (dostępne w opcji 30 minut lub 60 minut).
Interesują Cię tematy takie jak ten? Zapraszam Cię do obserwowania moich treści – nie tylko na blogu!
Prowadzę kanał na YouTube, na którym publikuję rozmowy z osobami prowadzącymi świetnie działające biznesy online oraz krótkie nagrania dotyczące aktualnych zagadnień prawnych. Zajrzyj też na Instagram, gdzie publikuję informację o aktualnych aktywnościach swoich i zespołu Dimotely.
Co środę wysyłam newsletter – zasubskrybuj wiadomości ode mnie!